Místy má člověk pocit, že čte příručku pro televizního scénáristu, říká o Příšeře týdne Daniel Vázquez

V osmém dílu ze série mini rozhovorů s hosty se bavíme s Danielem Vázquezem o jeho první vydané knize a zároveň RPG hře Příšera týdne (v orig. Monster of the Week). Jednoduchá hra nabízí možnost se ujmout rolí jako z Buffy, přemožitelky upírů a vypořádat se s nadpřirozenem. Co vedlo Daniela k vydání zrovna této RPG hry? A mají v Casa de Locos zálusk už na jiné tituly?

Hola que tal, Daniel? Na Brnoconu odvedeš dvě dobrodružství pro RPG hru Příšera týdne. Bylo pro tuto hru náročné vymyslet oba příběhy?

Hola, yo muy bien, ¿y tú?

Z těch dvou záhad (v Příšeře týdne se dobrodružstvím říká záhady), které odvedu na Brnoconu, je jedna skutečně moje originální („Poslední zvonění“) a druhou („Nekromantův gambit“) jsem vytáhl z prvního rozšíření Monster of the Week, nazývané Tome of Mysteries.

Co se týče tvé otázky musím říct: Ne! Vymyslet záhady pro Příšeru týdne je strašně jednoduché. Je to dokonce silná strana tohoto systému. Příručka věnuje velký prostor vysvětlování, jak tyto záhady připravit, se spoustou příkladů. V podstatě stačí vybrat nějakou zajímavou příšeru, představit si, co příšera chce (existuje 10 typů „motivace“ pro příšery), kde se pohybuje (je k dispozici 10 typů lokalit), a koho by mohli lovci a lovkyně potkat během vyšetřování. A je to! Díky archetypům postav a tahům se celé dění spouští samo, a je zajímavé, že pokaždé, kdy jsem tyto záhady vedl, dopadly jinak. Díky tomu, že je tvorba záhad jednoduchá, může každá skupina určit tón a téma svých her naprosto snadno. Je to neobvykle flexibilní systém, který je zároveň velmi kompaktní – originální záhady vždy fungují dobře!

A propos, kdyby se někdo chtěl podívat, jak asi vypadá proces tvoření záhad v Příšeře týdne, je to shrnuté v tzv. Strážcově nápovědní kartě, kterou lze stáhnout na stránkách Casa de Locos. „Poslední zvonění“ jsem vymyslel sám, a pořádně jsem se u toho bavil. Chtěl jsem si zkusit, jak funguje Příšera týdne v českém settingu, takže jsem záhadu umístil v Boskovicích, kde jsem bydlel pár let, a nasadil jsem ji do takové velmi specifické středoevropské tradice – Poslední zvonění.

Příšeru týdne jste v nakladatelství přeložili jako svůj první titul. Proč zrovna tato hra a ne jiná?

Já jsem si hrál s myšlenkou založit nakladatelství na rolové hry nějakou dobu. A když jsem objevil Příšeru týdne (prvně v angličtině, potom ve španělštině) jsem se do hry zamiloval. Říkal jsem si, že to je zrovna hra, která by se mohla líbit českým hráčům a hráčkám, kdyby ji měli k dispozici česky. V té době jsem ale nevěděl nic o vydání rolových her, ale řekl jsem si „Proč se nezeptat na licenci?“ Tak jsem napsal na Evil Hat Productions a ti mě odkázali na autora, protože on vlastní práva na překlady. Michael Sands mi odpověděl neuvěřitelně vstřícně a podmínky se mi zdály příznivé, takže jsme se dohodli a pustili jsme se do překladu. Ve skutečnosti to ani nebyl žádný výběr mezi Příšerou týdne a jinými hrami – já jsem se do hry zamiloval a vstřícnost autora jsem pochopil jako znamení, že se tudy musíme vydat.

Čím se Příšera týdne (Monster of the Week) liší od jiných PbtA her?

Teď se musím tvářit jako velký odborník, protože jsem přece nakladatel, ve skutečnosti ale neznám všechny PbtA hry (nikdo nezná všechny, jsou jich stovky) – hrál jsem jich pár a přečetl o několik víc. Jak určitě víš, pravidla PbtA jsou díky struktuře založená na archetypech a tazích pro napodobení různých žánrů a druhů příběhů. Proto se jim často říká „narativní RPG“. Příšera týdne je tedy hra, kde tato „PbtA struktura“ slouží k tvoření příběhů ve stylu urban fantasy seriálů, od Scooby-Doo po Lovci duchů (Supernatural), přes Akta-X nebo nejoblíbenější Buffy, přemožitelka upírů. Všechny tyto seriály mají společné prvky: odehrávají v našem světě, kde nadpřirozeno oficiálně neexistuje, ale malá skupina lidí ví, že tomu tak není. Tito lidé mají různé schopnosti a jimi loví vlkodlaky, duchy nebo černokněžníky.

Podle mě je Příšera týdne specifická ve dvou věcech. Za prvé, krásně rozlišuje mezi záhadami (tj. jednotlivé epizody „našeho“ seriálu) a příběhovými oblouky. Jedná se vlastně o kampaně, které jsou ale pojaté jako záhady, pozvolna se děj odehrává v pozadí. Popisují to, co lovce dlouhodobě přivádí do potíží, jako zápletky, které v Buffy trvají celou sérii.

Druhou specifikou Příšery týdne jsem už zmínil v první otázce. Příručka věnuje skutečně hodně prostoru tomu, aby Strážce (GM nebo PJ v této hře) pochopil, jak záhady a příběhové oblouky připravit. Místy má člověkpocit, že čte příručku pro televizního scénáristu!

Máte v Casa de Locos už vyhlédnuté jiné tituly k vydání?

Máme! Od začátku jsme si řekli, že když se do toho s Casa de locos pustíme, musíme vydat aspoň dvě hry. Na druhé se už intenzivně pracuje a mohla by být hotová do konce roku. Jedná se o Masky: nová generace – další PbtA, tentokrát o „teenage superheroes“ typu Teen Titans, Young Justice (Mladá spravedlnost) nebo Runaways.

Na co se na Brnoconu nejvíce těšíš?

Letošní Brnocon bude obrovská věc. Moc se na ni těším. Těším se na hráče svých nabízených her, těším se na „live“ setkání s lidmi, které znám třeba jen přes Discord, těším se na zajímavé přednášky a na parádní atmosféru. Takže přeji všem organizátorům a organizátorkám mnoho sil a pevné nervy a uvidíme se tam za par týdnů!

- Další články a novinky -

Kostýmová soutěž na Brnoconu

RPG Příběhy se hodně věnují hraní rolí a vciťování se do postav. Proto jsme si pro vás připravili soutěž, kde budete moct předvést své kostýmy a dovednosti, jak se umíte do vámi ztvárňované role vžít.

Pokračovat ve čtení »